Zakres szkolenia
Kompetencje osobisteTytuł szkolenia
Etykieta managera instytucji publicznej
Termin
21.11.2025
Czas trwania
8 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-16.00
Forma zajęć
stacjonarneLiczba uczestników
20Koszt
690.00 PLNProwadzący
Paweł GrotowskiAdresat
Szkolenie jest skierowane do wszystkich managerów instytucji publicznych, urzędów centralnych i samorządowych, którzy reprezentują swoją organizację na zewnątrz, zarządzają zespołami i projektami, nawiązują relacje oficjalne z przedstawicielami innych instytucji, występują publicznie w mediach, prowadzą konferencje prasowe etc. Szkolenie ma na celu polepszenie umiejętności komunikacyjnych, zwiększenie profesjonalizmu w kontaktach osobistych i służbowych, budowanie efektywnych zespołów i tworzenie wizerunku profesjonalnej administracji w zgodzie z zasadami etykiety biznesowej i protokołu dyplomatycznego.
Cele
- Szkolenie ma na celu podniesienie świadomości roli etykiety, czyli wyglądu, właściwego zachowania się i właściwej komunikacji zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji lub instytucji.
- Szkolenie ma na celu przekazanie praktycznych umiejętności z zakresu komunikacji, od kontaktu wzrokowego, poprzez właściwe adresowanie i dostosowanie swojej wypowiedzi do słuchaczy, kontekstu i okazji, po feed-back, elevator speech i small talk.
Efekty szkolenia
- Uczestnicy szkolenia nabędą najważniejsze umiejętności praktyczne z zakresu protokołu dyplomatycznego i etykiety.
- Poznają zasady tworzenia pierwszego wrażenia, odpowiedniego powitania, uścisku dłoni, przedstawienia siebie i swoich współpracowników zgodnie z zasadą precedencji.
- Uczestnicy nabędą wiedzę o zasadach właściwej komunikacji werbalnej, pisemnej, telefonicznej oraz za pomocą platform wideo.
- Szkolenie przekaże też wiedzę i umiejętności dotyczące kształtowania naszego wizerunku przez właściwy ubiór zgodny z zasadami dyplomatycznego i międzynarodowego dress-code
Program
Część I – Savoir vivre, etykieta, protokół dyplomatyczny definicje i zasady
- Pochodzenie i ewolucja etykiety.
- Najważniejsze zasady etykiety.
- Czym jest etykieta urzędnika.
- Czym jest etykieta managera.
- Czym jest protokół dyplomatyczny.
- Najważniejsze zasady protokołu dyplomatycznego.
- Predecencja stanowisk publicznych w RP.
- Precedencja w praktyce: przy stole, na spotkaniu, w samochodzie.
- Protokół flagowy i rola upominków.
Część II – Dress code jako element etykiety
- Dress code czyli odpowiedni strój do okazji.
- Najważniejsze zasady kompozycji stroju oficjalnego.
- Charakterystyka i elementy business casual (strój swobodny).
- Charakterystyka i elementy business suit (strój spacerowy).
- Charakterystyka i elementy dark suit (strój wizytowy).
- Mini-słownik etykiety stroju, zegarki, biżuteria i inne dodatki.
- Najczęściej popełniane błędy stylistyczne i jak je naprawić.
Część III – Komunikacja jako element etykiety
- Wszystko jest komunikacją, a komunikacja jest wszystkim.
- Kanały komunikacyjne, szumy informacyjne i feedback.
- Komunikacja werbalna i pozawerbalna.
- Zasady prowadzenia rozmowy telefonicznej.
- Zasady sporządzania korespondencji służbowej.
- Zasady sporządzania korespondencji elektronicznej.
- Wpływ technologii i urządzeń mobilnych na współczesną komunikację
- Zasady prowadzenia wideo rozmowy i wideo konferencji.
- Tworzenie pierwszego wrażenia i kreowanie pozytywnego wizerunku.
- Elementy mowy ciała podczas autoprezentacji i udziału w spotkaniach
Część IV – Etykieta sytuacjach oficjalnych
- Zasada starszeństwa w relacjach oficjalnych i biznesowych.
- Zasada pierwszeństwa prawej ręki w relacjach oficjalnych.
- Powitanie w relacjach towarzyskich i oficjalnych.
- Przedstawianie siebie oraz innych osób w relacjach oficjalnych.
- Właściwy uścisk dłoni oraz inne metody powitania.
- Elevator speech, czyli jak mówić zwięźle i interesująco.
- Zasady udziału w spotkaniach, czyli jak być skutecznym i zapamiętanym.
- Wymiana wizytówek, ich odpowiedni krój i zastosowanie.
- Etykieta stołu podczas przyjęć, bankietów i uroczystych kolacji.
- Sztuka small talk w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów