Zakres szkolenia

Kompetencje osobiste

Tytuł szkolenia

Etykieta, komunikacja i autoprezentacja w sytuacjach oficjalnych i międzykulturowych

Termin

06-11-2025

Termin

6.11.2025

Czas trwania

8 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-16.00

Forma zajęć

stacjonarne

Liczba uczestników

15

Koszt

690.00 PLN

Prowadzący

Paweł Grotowski

Adresat

Szkolenie jest skierowane do przedstawicieli instytucji publicznych, urzędów centralnych i samorządowych, firm polskich i zagranicznych, którzy reprezentują swoją organizację na zewnątrz, nawiązują relacje oficjalne z przedstawicielami instytucji lub firm zagranicznych i realizują projekty we współpracy z innymi instytucjami, także zagranicznymi. Szkolenie ma na celu polepszenie umiejętności komunikacyjnych, zwiększenie profesjonalizmu w kontaktach osobistych i służbowych, budowanie relacji towarzyskich i oficjalnych w zgodzie zasadami etykiety i z poszanowaniem różnic międzykulturowych oraz tworzenie wizerunku profesjonalnej organizacji, instytucji lub firmy.

Cele

  • Szkolenie ma na celu podniesienie świadomości na temat zasad etykiety zawodowej w relacjach oficjalnych oraz zbudowanie kompetencji dotyczących skutecznej komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w budowaniu profesjonalnego wizerunku instytucji i organizacji oraz jej poszczególnych przedstawicieli.
  • Szkolenie ma na celu uwrażliwienie na inne kultury, szczególne pozaeuropejskie i wyjaśnienie najważniejszych problemów obecnych w komunikacji z przedstawicielami tych kultur.

Efekty szkolenia

  • Dzięki szkoleniu jego uczestnicy nabędą umiejętności praktyczne z zakresu tworzenia pierwszego wrażenia, odpowiedniego powitania, uścisku dłoni, przedstawienia siebie i swoich współpracowników oraz właściwego rozsadzenia przy stole.
  • Uczestnicy nabędą wiedzę o zasadach właściwej komunikacji werbalnej, pisemnej, telefonicznej oraz za pomocą platform wideo.
  • Szkolenie przygotowuje uczestników do prowadzenia rozmów i negocjacji z przedstawicielami innych kultur.

Program

WSTĘP

● Historyczne źródła etykiety i jej ewolucja.

● Najważniejsze zasady etykiety urzędnika i managera.

● Wszystko, co robimy jest komunikacją, a komunikacja jest wszystkim.

 

CZĘŚĆ I - SKUTECZNA KOMUNIKACJA I AUTOPREZENTACJA

W SYTUACJACH OFICJALNYCH

● Kanały komunikacyjne, szumy informacyjne i feedback.

● Zasada dostosowania w relacjach oficjalnych i międzynarodowych.

● Jak dostosować swój komunikat do odbiorcy?

● Komunikacja werbalna i pozawerbalna.

● Zasady prowadzenia rozmowy telefonicznej.

● Zasady sporządzania korespondencji służbowej.

● Zasady sporządzania korespondencji elektronicznej.

● Wpływ technologii i urządzeń mobilnych na współczesną komunikację.

● Zasady prowadzenia wideo rozmowy i wideo konferencji.

● Tworzenie pierwszego wrażenia i kreowanie pozytywnego wizerunku.

● Rola neuronów lustrzanych w komunikacji społecznej (ćwiczenia*).

● Elementy mowy ciała podczas autoprezentacji i wystąpień publicznych.

● Najważniejsze wskazówki dla uczestników wystąpień publicznych.

 

CZĘŚĆ II - ETYKIETA ZAWODOWA W SYTUACJACH OFICJALNYCH

● Zasada starszeństwa w relacjach oficjalnych i biznesowych.

● Zasada pierwszeństwa prawej ręki w relacjach oficjalnych i biznesowych.

● Powitanie w relacjach towarzyskich i oficjalnych.

● Przedstawianie siebie oraz innych osób w relacjach oficjalnych.

● Właściwy uścisk dłoni oraz inne metody powitania.

● Elevator speech, czyli jak mówić zwięźle i interesująco (ćwiczenia*).

● Zasady udziału w spotkaniach, czyli jak być skutecznym i zapamiętanym.

● Wymiana wizytówek, odpowiedni krój i zastosowanie biletów wizytowych.

● Sztuka small talk w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów.

 

CZĘŚĆ III - ETYKIETA I SKUTECZNOŚĆ W KOMUNIKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ

● Pochodzenie różnic międzykulturowych.

● Proksemika czyli dystanse społeczne (ćwiczenia*)

● Kultury pro-partnerskie i pro-transakcyjne.

● Wschód – zachód – północ – południe – różnice w postrzeganiu świata.

● Rozwiązywanie konfliktów międzykulturowych.

● Kultura agresywna vs. kultura kooperacyjna.

● Kultura oficjalna vs. kultura nieoficjalna.

● Kultura terminowa vs. nieterminowa.

● Kultura powściągliwa vs. kultura emocjonalna.

● Zasady etykiety w komunikacji międzykulturowej zawierające odniesienia kulturowe i religijne, wskazówki dotyczące zawierania znajomości, udziału w spotkaniach oficjalnych, roli starszeństwa i tytułów, właściwego języka, znaczenia czasu w procesie podejmowania decyzji, znaczenia wspólnych posiłków, etykiety ubioru, roli upominków, budowania długotrwałych relacji.

Do wyboru 4 z 10: Chiny, Francja, Indie, Japonia, Korea, Singapur, Stany Zjednoczone Kraje Arabskie, Kraje Afryki Subsaharyjskiej, Kraje Byłego ZSRR